Ісламська економіка сильніша кризи

1
Професор Reims Management School Госсен Буслама.
12.10.2009
Оцініть статтю: 
(410 оцінки)
oksana
Зображення користувача oksana.

Західна економіка спочатку надуває пузирі, потім страждає від того, що вони лопнули. У країнах Європи і США вважають, що така природа речей. Але існує інший погляд на проблему. На мусульманському Сході створення пузирів заборонене шаріатом. Невже знайдені ліки від криз? Про практику ісламського фінансування E-xecutive розповідає професор Reims Management School Госсен Буслама.

Чи може економіка обійтися без створення пузирів, чи «пузиріння» є невід'ємним компонентом її існування? Економісти Старого і Нового світу на це питання, швидше за все, дадуть відповідь, що рух від кризи до кризи - це магістральний шлях розвитку господарської діяльності людства. Але поруч із західною економічною моделлю існує й інша, що містить у своїй структурі антикризовий код, який дозволяє уникнути надування і здування пузирів.

Ісламська економіка у багато разів менша західної: обсяг активів мусульманських банків у 2009 році «важить» до $1 трлн, тоді як активи американських і європейських банків у 2008 році оцінювалися у розмірі $11 трлн і $43 трлн, відповідно. Населення ж мусульманських країн становить близько 2 млрд чоловік, тобто вдвічі більше сумнозвісного західного «золотого мільярда». При цьому лише у трьох країнах - Пакистані, Судані й Ірані - фінансова система діє винятково за законами шаріату, в інших державах існує двокомпонентна система, одна ланка якої працює за ісламськими правилами, друга - за західними. У будь-якому випадку, фінанси по ісламу - це альтернативна модель господарювання.

Коли Захід на повному скаку влетів у чергову кризу, саме час задати питання про те, як влаштоване мусульманське фінансування. На питання E-xecutive відповідає фахівець з ісламської фінансової системи професор Reims Management School доктор управління Госсен Буслама.

- Що таке ісламське фінансування?

- Система правових відносин, що дозволяють фінансувати виробництво товарів і послуг відповідно до шаріату. Саме шаріат визначає, що припустимо у життєдіяльності мусульман, у тому числі в їхній господарській активності, а що ні. Фінансова система ісламського світу базується на п'яти принципах: заборона процентної ставки, відмова від спекуляцій, неприпустимість фінансування заборонених видів бізнесу (у тому числі виробництва алкоголю, тютюну, свинини - E-xecutive), зобов'язання для партнерів розділяти прибутки і збитки, забезпеченість цінних паперів активами. Ісламський банкінг у його сучасному вигляді почав формуватися на початку 1960-х років у Єгипті й Малайзії. Перший комерційний ісламський банк був створений у Дубаї у 1975 році, він так і називався Dubai Islamic Bank. Відповідно, всі банківські продукти оцінюються з погляду того, чи досить повно вони відповідають цим принципам.

- Де і ким зафіксовані стандарти ісламської фінансової системи?

- Процес кодифікації і стандартизації ще не закінчений, принаймні для ряду продуктів. Єдиного зводу установлень немає, тому що в ісламі існують чотири богословських напрямки - Малікі, Ханбалі, Шаафі та Джаафарі. Їхня методологія різна, вони по-різному інтерпретують шаріат, відповідно, юридична оцінка економічної практики, що дається школами, різна. Кодифікацією займаються також міжнародні організації, наприклад, зареєстрована у 1991 році у Бахрейні Accounting and auditing organization for islamic financial institutions (AAOIFI). Цей інститут розробляє критерії бухгалтерського обліку, аудита, що сприяють підвищенню прозорості господарської діяльності. Інша організація - Islamic financial services board (IFSB) - створена у 2002 році у Малайзії. IFSB формулює стандарти для фінансового сектора, у тому числі для банків, страхових компаній, розробляє таку проблему як застосування пакета «Базель II» (угода «Міжнародна конвергенція виміру капіталу і стандартів капіталу: нові підходи» Базельського комітету з банківського нагляду) в умовах ісламської економіки.

Стандартизація - це складний процес, у тому числі й тому, що розходження між богословськими школами носять характер інтелектуального змагання всередині ісламського світу, і тому, що школи дійсно по-різному трактують деякі положення вчення. Існує різниця між «ліберальною» Шаафі, що має послідовників у країнах Південно-Східної Азії, і більш консервативною Ханбалі, чий регіон - країни Перської затоки. Втім, протиріччя неможливо відобразити на карті, тому що дійсність багатошарова. Традиційний розклад, при якому відносно толерантні країни Південно-Східної Азії протистоять більш консервативному арабському світу, вірний, якщо ми говоримо про соціологію. Але якщо ми маємо на увазі питання фінансів, то потрібно визнати, що й у рамках одного регіону, наприклад, у країнах Перської затоки, ми знаходимо різні підходи до тих чи інших проблем. Наприклад, економічна політика Арабських еміратів і Саудівської Аравії - це не одне й те саме.

- Скільки країн дотримується принципів ісламського фінансування? Скільки банків?

- Більше 50 країн і більше 300 банків, обсяг активів яких у березні 2009 року склав, за різними оцінками, від $700 млрд до $1 трлн. При щорічному зростанні 20% до 2012 року активи виростуть до $1,6 трлн. Найбільші центри ісламського фінансування - Іран, чиї банківські активи становлять $235 млрд, Саудівська Аравія, у якої $92 млрд, і Малайзія з $67 млрд. За підрахунками інформаційного агентства MENA, 56% ісламських фінансів зосереджено у зоні Близького Сходу. При цьому майже всі названі країни мають дволанкову фінансову систему: одна ланка працює відповідно до вимог шаріату, друга - відповідно до західної фінансової практики.

Чи поширене ісламське фінансування за межами мусульманської цивілізації?

- Багато немусульманських країн проявляють інтерес до ісламського фінансування, серед них Великобританія, Франція, Німеччина, Італія, Японія, Китай і США. Інвесторам цікаві ісламські фінансові продукти, наприклад, 80% інвесторів сукук не є мусульманами. MENA стверджує, що найбільший за межами мусульманських країн фінансовий центр знаходиться у Лондоні, тут обсяг активів ісламських банків становить $18 млрд. У Bank of London & The Middle East є продуктові лінійки, що повністю відповідають вимогам шаріату. Фінансові сервіси, що не суперечать ісламським законам, пропонують також HSBC, 17 англійських банків меншого розміру та кілька страхових компаній, у тому числі учасників Lloyd's.

У континентальній Європі найбільшим гравцем у секторі ісламського фінансування може вважатися Франція, це недавно підтвердила міністр фінансів країни Крістін Лагард. У першому кварталі 2009 року Франція почала зміни у законодавстві, що сприяють розвитку цього напрямку. Сервіси, що відповідають шаріату, надають Societe Generale, Calyon і BNP Paribas. Ісламська фінансова система представлена у Німеччині, Нідерландах, Люксембурзі та інших європейських країнах.

- Як ісламські банки отримують прибуток?

- Як я вже сказав, вони не використовують процентну ставку, але ділять з клієнтом прибуток. Застосовуються два типи інструментів - з фіксованим і нефіксованим доходом. До першого типу належать:

Мурабаха – різновид кредиту без використання процентної ставки. Банк купує товар і продає його клієнтові на виплат.

Іджара – лізинговий контракт, при якому банк купує товар для клієнта і надає його в лізинг на попередньо визначених умовах.

Іджара-ва-іктіна – те ж саме, що іджара, але по завершенні проекту право власності на товар не переходить до клієнта.

Іштісна – покрокове фінансування. Клієнт виплачує вартість товару поступово. Наприклад, якщо мова йде про нерухомість, у міру того, як зводиться будинок.

Що стосується інструментів з нефіксованим доходом, це мушарака, інвестиційне партнерство, коли прибуток або збитки діляться між партнерами пропорційно їхнім внескам.

- Ви сказали, що 80% інвесторів сукук не є мусульманами. Що являє собою сукук?

- Ісламські цінні папери, забезпечені активами. Ці інструменти надають інвесторам право власності на базовий актив і передбачають прибуток. Емітент повинен визначити обсяг активів, що продаються за допомогою сукук, інвестори ділять з емітентом ризики і одержують прибуток пропорційно участі у проекті. Сукук можуть входити в лістинги і рейтинги, але це не обов'язково. Як емітенти можуть виступити не лише корпорації, але й держави - у зоні Перської затоки найбільшим гравцем на ринку сукук є Арабські Емірати, на цю країну припадає близько 60% обсягу емісій у регіоні. У свою чергу, Малайзія контролює 95% сукук у Південно-Східній Азії. Популярність сукук швидко зростає, за прогнозами експертів, у 2010 році обсяг світового ринку цих паперів складе $150 млрд, при цьому сектор сукук стає все більш складним, структурованим і диверсифікованим.

- Як влаштоване страхування в ісламських країнах?

- Такафул – ісламське страхування – являє собою богоугодну систему взаємодопомоги, утворену об’єднанням капіталів. У такафул учасник є одночасно страхувальником і страховиком. Традиційне для Заходу страхування небажано, тому що воно містить у собі заборонені компоненти, зокрема, позичковий відсоток. Такафул базується на принципах колективного співробітництва і взаємної підтримки та надає учасникам такий же рівень захисту, як і звичайне для Заходу страхування, але механізм тут зовсім інший. Група осіб утворює колективний фонд, кожний учасник вносить пай і вказує, які ризики, у якому обсязі і на який період він хоче застрахувати. Кошти фонду інвестуються винятково у ті види діяльності, які дозволені шаріатом, лихварство виключене. Управління коштами довіряється спеціальним агентствам, які заробляють на наданні послуг учасникам проекту. Всі витрати покриваються пайовиками такафул, прибуток розподіляється між ними ж, свою частину прибутку одержує агентство. Обсяг премії в ісламському страхуванні з 2000 року виріс на 20%, Moody's Investor Services вважає, що у 2015 році її розмір складе $7,4 млрд. World islamic insurance directory повідомляє, що на ринку такафул діє 165 агентств.

- Чим займається Islamic Development Bank?

- Цей міжнародний фінансовий інститут був утворений рішенням міністрів фінансів ісламських країн на конференції у Джидді у грудні 1973 року. Інаугураційне засідання ради керуючих відбулося у липні 1975 року, а формально банк був відкритий у жовтні того ж року. Ціль діяльності банку, організованого відповідно до шаріату, - економічний розвиток і соціальний прогрес в ісламських країнах. Банк надає фінансову допомогу державам-учасникам (таких налічується 56), входить у статутний капітал компаній і надає гранти для розвитку соціально-економічних проектів. Крім того, банк організував кілька спеціальних цільових фондів, наприклад, для підтримки мусульманських співтовариств у неісламських країнах. Також банк бере участь в організації міжнародної торгівлі, надає консультації країнам-засновницям і сприяє підготовці фінансових фахівців. Членство у банку можливо для держав - учасників Ісламської конференції.

- Як ісламські банки переживають кризу?

- Ісламська фінансова система має певний імунітет проти криз, оскільки відмовляється від процентної ставки і від спекуляцій. Банки мусульманських країн не вживали масивних інвестицій у деривативи, зокрема, в іпотечні папери субпрайм. Крім того, вони не були інтегровані у західний міжбанківський ринок і тому не відчули на собі проблеми з ліквідністю. Проте, економіка мусульманських держав не ізольована від економіки планети в цілому, більшість ісламських країн має двокомпонентну фінансову систему, тому, незважаючи на імунітет, уникнути наслідків глобальної економічної кризи цим країнам не вдалося. Для того, щоб зробити висновки про стійкість ісламської системи відносно світових криз, треба вивчати модель країни, де 100% фінансів обертається за законами шаріату. Поки що можна лише констатувати, що ісламська економіка показала певну здатність протистояти поточній кризі. І що криза виявила серйозні дефекти у міжнародній фінансовій системі.

Розмовляв Андрій СЕМЕРКІН.

За матеріалами E-xecutive

Посилання на тему:

Статті

Утро.UA: Українські банки не поспішають видавати «мусульманські кредити»

А може варто замислитися? Про ісламський банкінг заговорили в Україні

Бізнес по-ісламськи - порятунок від кризи?

Іслам як захист від фінансової кризи

Чи може іслам врятувати світову економіку

Ісламська альтернатива

Фактор віросповідання: кому банки довіряють більше

Наукові роботи

Правовые аспекты глобализации финансовых рынков: возможности сближения норм права исламской и украинской правовых систем, регулирующих финансовые сделки

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.